Forsikringer for ansatte i Sverige
Seneste opdateret 21-05-2024
Når du ansætter en svensk medarbejder, skal du tegne en arbejdsskadeforsikring for den ansatte.
Print
Når din danske medarbejder bliver udsendt, gælder de danske forsikringer, hvis medarbejderen er socialt sikret i Danmark. Du bør kontakte dit eget forsikringsselskab for flere oplysninger.
Der er tradition for, at man inden for blandt andet byggebranchen ansætter med udgangspunkt i overenskomster.
Arbejdsskadeloven
Den svenske arbejdsskadelov kræver, at du som arbejdsgiver har en arbejdsskadeforsikring, som dækker dine medarbejdere, hvis de skulle komme ud for en arbejdsulykke.
Forsikringen dækker blandt andet:
- Udgifter til behandling, træning og hjælpemidler
- Erstatning for tab af erhvervsevne
- Erstatning for varigt mén
- Overgangsbeløb til efterlevende ved dødsfald
- Erstatning for tab af familieforsøgere.
Mere information: Försäkringskassans vejledning for virksomheder: