Huskeliste til din svenske medarbejder

Dansk CPR-nummer og skattekort
En medarbejder med bopæl i Sverige, som bliver ansat i en dansk virksomhed, skal have et dansk CPR-nummer og skattekort. Når der er en underskrevet ansættelseskontrakt, skal blanket 04.063, udfyldes og sendes til Skattestyrelsen sammen med kopi af pas eller anden billedlegitimation og personbevis fra Skatteverket i Sverige, og eventuelt vielsesattest og familiebevis, hvis man er gift og lever sammen. Dertil kommer kopi af ansættelseskontrakten, underskrevet af arbejdsgiver. Det står i vejledningen på blanket 04.063, hvordan materialet skal sendes til Skattestyrelsen.
Indberet løn via eIndkomst
Når medarbejderen oplyser dig sit CPR-nummer og bankkontonummer, kan du hente skattekortoplysningerne og indberette løn via eIndkomst.
Et særligt sundhedskort
For at din medarbejder kan få et særligt sundhedskort, skal de ansøge online via borger.dk. I ansøgningen skal medarbejderen kunne vedhæfte en kopi af sin ansættelseskontrakt og de tre seneste lønsedler. Et særligt sundhedskort giver medarbejderen ret til sundhedsydelser i Danmark.
Dansk a-kasse
Din medarbejder kan tage kontakt til en dansk a-kasse og ansøge om medlemskab der. Medarbejderen er uforsikret, hvis vedkommende alene bliver i den svenske a-kasse, når vedkommende arbejder i Danmark. En pause i medlemskabet indebærer, at man kan miste sin ret til dagpenge. Man skal først melde sig ud af sin svenske a-kasse, når man har skriftlig bekræftelse på, at man er blevet medlem af en dansk a-kasse.
Pendlerkonto
Som lønmodtager i Sverige er man vant til, at lønnen udbetales den 25.-27. i hver måned, mens det i Danmark oftest er den sidste hverdag i måneden. Det er muligt for medarbejderen at få en pendlerkonto hos de fleste store banker.