Audiovox tog springet over sundet til et helt nyt marked

Audiovox er på en mission, der handler om at hjælpe mod støjrelateret høretab. Et problem, der er stort i Danmark men naturligvis tilsvarende større på det svenske marked. Da forskellen på de to markeder er lille, var det oplagt for Audiovox at søge over Sundet.161214Audiovox Cd15109webb Fix

Mensur Paso, stifter og CEO i Audiovox

Danske Audiovox kæmper mod støjrelateret høretab – et problem der er lige stort både i Danmark og i Sverige. 2006 blev Audiovox etableret på det svenske marked.

Der er mange lighedspunkter i Danmark og Sverige på sundhedsområdet. Dog var det vigtigt for Audiovox at vide, at fx godkendelse til høreklinikker i Sverige skulle indhentes hos regionerne i Sverige, mens de i Danmark fås hos Sundhedsstyrelsen - altså ét sted. Små forskelle men vigtige at kende, hvis man bevæger sig inden for sundhedsområdet.

”Vi er klar over, at sproget er meget vigtigt, derfor har vi ansat både svenske og danske medarbejdere. Vi er desuden i den heldige situation, at vores ansatte gerne arbejder på begge sider af Sundet. Det giver os en kæmpe fleksibilitet, og medarbejderne synes, det er fint. Jeg ved godt, det lyder som lidt af en kliché, men medarbejderne hos Audiovox har frihed under ansvar – og det trives de med. Det betyder, at jeg har utroligt loyale medarbejdere. De tager gerne over på den anden side af Sundet, hvis der er mere brug for dem dér. De betragter det som en afveksling i hverdagen,” fortæller Mensur Paso, som er stifter og CEO i Audiovox.

Oplysningsarbejde på begge sider af Sundet

Audiovox er på en mission, der tager tid. ”Jeg vil forsøge at sætte fokus på, at forebyggelse er vigtig. Det er ikke alle tilfælde af høretab, der kan forebygges, men en stor del kan. Så hvorfor vente med at hjælpe til folk har fået et handicap, når man i stedet kan forebygge på et tidligere tidspunkt, og undgå et permanent handicap? Det kræver et stort oplysningsarbejde at flytte fokus, men det er vi klar over,” siger Mensur Paso.

Her er der ingen forskel på Danmark og Sverige. Det oplysningsarbejde Audiovox har gjort på den danske side af Sundet, har været nødvendig at gentage fra bunden i Sverige.
”Lovgivningen er også den samme på begge sider af Sundet. Der gives støtte til høreapparater, når skaden er sket, men ikke til forebyggende høreværn,” siger Mensur Paso.

”Jeg ved ikke, om jeg ville have gjort noget anderledes, hvis jeg skulle starte forfra i dag. Men jeg kunne godt tænke mig, at der fra offentlig side var lidt mere forståelse for problemets omfang. Faktisk bliver mennesker med høretab yngre og yngre. Det er jo en skræmmende udvikling, som formentlig skyldes den stigende brug af headsets og hovedtelefoner,” siger Mensur Paso.

Et par råd til nystartere

Af mere generelle råd til andre, der ønsker at forsøge sig på det svenske marked, nævner Mensur følgende:

• ”Det handler om at få skabt nogle kontakter på det nye marked. Vi har fx indgået et samarbejde med Rigspolitiet i Sverige og lavet en kampagne sammen med dem. Det har været en stor succes”.

• ”Godkendelser og beslutninger tager generelt længere tid i Sverige end i Danmark. Det skal man huske at tage med i sin planlægning. Til gengæld indgår man ofte længerevarende samarbejdsrelationer i Sverige. Det tager tid, før ens koncept er modnet, og er kommet ordentlig ind på markedet”.

• ”Geografien spiller en stor rolle. Danmark og Sverige ligger ganske tæt på hinanden, når vi taler om Malmø og København. Men når Malmø og Skåne-området er dækket, så er Sverige et meget spredt marked med store geografiske afstande. Det er ikke nogen hindring, hvis man har distributionsnettet i orden, men det er en vigtig faktor, man skal huske, hvis man gerne vil ud på hele det svenske marked. Generelt handler det om, at se efter muligheder og ikke begrænsninger”.

”Jeg kan dog kun anbefale, at man kaster sig ud i det. Sverige er et stort marked med mange muligheder. Og ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk, at jeg ville lægge en mere kortsigtet strategi, hvis jeg skulle begynde forfra i dag. Jeg ville tage nogle flere chancer og forsøge at skabe vækst lidt hurtigere, end jeg gjorde i 2006. Dengang lagde jeg stor vægt på at være selvfinansierende. Måske ville jeg i dag have været lidt mere risikovillig og lånt til nye investeringer,” slutter Mensur Paso.


FACTS
Audiovox grundlagdes i Danmark 2001. Virksomheden beskæftiger sig med tre områder: Høreværn, ørepropper og høreapparater. Audiovox har i dag 30 ansatte, otte salgssteder omkring København, fem salgssteder i Skåneområdet samt to mobile salgssteder. Audiovox blev vinder af Øresunddirekt Business Award i 2016.