Simple Feast brugte Sverige som springbræt ud i verden

Seneste opdateret 03-05-2021
Med en mission om at ændre fødevaresystemet og få folk til at spise mere plantebaseret, har danske Simple Feast de seneste år udviklet sig til at være en populær måltidsløsning – ikke bare i Danmark, men også udenfor landets grænser. Her har en succesfuld etablering i Sverige banet vejen til større globale markeder.
Print

Jonas Maltha er Nordic General Manager i Simple Feast. Foto: Joel Jonsson

Simple Feast blev grundlagt i Danmark tilbage i 2014 med en ambition om at bringe inspiration til danskernes madlavning. Konceptet har med tiden udviklet sig fra opskrift-app til den nuværende produktion af færdiglavede måltidskasser, som siden 2017 har været udelukkende plantebaseret med udgangspunkt i lokale råvarer. Bl.a. ud fra en mission om at bidrage til et mere klimavenligt samfund.

Vores mission er at ændre det nuværende fødevaresystem. Vi har et mål om, at få folk til at spise mere plantebaseret. Ikke at få dem til at holde op med at spise kød, men bare få dem til at spise mindre kød. For at kunne gøre det, skal det smage godt og være nemt at lave. Det er vores grundmission.

Jonas Maltha, Nordic General Manager, Simple Feast

Sverige - Det oplagte skridt

Jonas Maltha er Nordic General Manager hos Simple Feast, og kom til virksomheden i starten af 2018 i en tid, hvor danskerne virkelig var begyndt at tage den plantebaserede agenda til sig. Ikke længe efter den nationale fremgang begyndte ledelsen i Simple Feast at undersøge muligheden for at ekspandere til nye markeder.

Efter nøje analyser og undersøgelser, så faldt valget på et naboland mod nord, hvor efterspørgslen efter grønne måltidsløsninger var høj:

Sverige var vores første større investering udenfor Danmark. Fortæller Jonas Maltha, som i dag leder Simple Feasts tilstedeværelse i Norden.

”Den primære grund til at vi valgte at gå ind i Sverige var, at vi ud fra markedsdata kunne se, at der var nogle attraktive segmenter omkring plantebaseret mad i Sverige. Specielt omkring restaurantscenen og i salg af plantebaserede fødevarer i storbyerne, Stockholm, og til dels i Gøteborg og Malmø. Dette gjorde, at en etablering i Sverige gav god mening for os.”

Udover attraktive segmenter og gode etableringsvilkår, så har etableringen i Sverige desuden ageret som et effektivt springbræt mod et af de helt store markeder: USA. Et amerikansk marked, som Jonas ikke tøver med at kalde for Simple Feasts ”hvide hval” og helt store drøm:

Vores strategiske tilgang var, at vi skulle vise, at vores produkt også kunne fungere i et andet land. Og her var Sverige et oplagt marked: Det var kommunikativt og kulturelt nemt at forstå og det kunne bevise casen om, at vi kunne klare os på et andet marked.” fortæller Jonas, som understreger, at Simple Feasts kommercielle succes i Sverige kan åbne døren for flere muligheder i fremtiden.

Simple Feast leverer grønne måltidskasser i både Danmark og Sverige. Foto: Simple Feast

Smagsforskelle og lokal tilstedeværelse

På trods af grundig forberedelse og en relativt problemfri etablering på det svenske marked, erkender Jonas Maltha, at der specielt var et vigtigt element, der kom bag på den danske virksomhed:

”Vi har været lidt overraskede over, at smagspræferencerne var større end vi indledningsvis troede. Vi er egentlig inspireret af det globale køkken og smage fra rundt omkring i verden, men vi har altid brugt danske elementer i vores mad. Og der har det vist sig, at der er nogen grundsmage, der er forskellige på begge sider af sundet.” fortæller Jonas Maltha, som løfter sløret for en (for mange danskeres vedkommende) overraskende iagttagelse om vores nabolands smagsløg:

”Vi har eksempelvis tidligere brugt ”mormordressing”, der er klassisk dansk, men som slet ikke fungerede i Sverige. Så vi opdagede hurtigt, at nogle af de populære retter i Danmark, slet ikke var populære i Sverige, og omvendt. Det overraskede os lidt. Vi så os ligge lidt tættere rent smagspræferencemæssigt, da vi jo er to lande, der ligger så tæt på hinanden og med to køkkener, der egentlig ligner hinanden lidt.” forklarer Jonas Maltha, som tilføjer, at Simple Feast hurtigt tilpassede sine produkter efter de lokale præferencer.

I dag tager Simple Feast i højere grad udgangspunkt i opskrifter fra det globale køkken, og man er gået mere væk fra de traditionelle danske retter og råvarer, som tidligere har været lidt af en hæmsko for svenske kunder. I stedet gør man en dyd i at finde og benytte lokale økologiske råvarer fra svenske leverandører og gårde:

”Vi prøver med andre ord at gøre vejen fra jord til bord så kort som muligt. Så vi går væk fra engros-leverandører og bruger i stedet små og lokale gårde.”

Dette har ifølge Jonas krævet en del fodarbejde og at man har prioriteret en lokal tilstedeværelse i Sverige. Noget som er blevet besværliggjort en del af Corona-pandemiens grænselukninger og rejseudfordringer.

Ikke desto mindre er svaret klart, når vi spørger ham:

 

”Kan I anbefale andre at tage springet over Øresund?

”Absolut. Hvis man forbereder sig ordentligt, så giver det god mening. Danmark og Sverige er to lande, hvor vi langt hen ad vejen arbejder på samme måde: Vi er begge tillidsbaseret og taler godt sammen, og begge kulturer ligner hinanden. Så finder man frem til de små forskelle og forbereder sig på det, så giver det god mening at tage springet til Sverige.”

Tre gode tips - For dig der vil etablere dig i Sverige

- fra Jonas Maltha, Nordic General Manager i Simple Feast

1:

Lav lokale brugertest

Et godt tip er at lave nogle lokale brugertest på markedet, som I overvejer at etablere jer i. Eksempelvis som vi gjorde med vores mad, hvor vi undersøgte de forskellige smagspræferencer i landene. Hvis man opdager det tidligt i processen, er det et oplagt første step.

2:

Vær til stede lokalt

”Vi har haft meget glæde af at være til stede lokalt i Sverige, hvor vi med vores kontor i landet har fået en bedre forståelse for markedet og efterspørgslen. Det havde været svært at få den samme forståelse af markedet fra Danmark. Her har vi haft gavn af at have en medarbejder på jorden, en der bor i Sverige, der kan se og smage andre madkasser, og have en forståelse af, hvad det fungerer og ikke fungerer. Det behøver ikke nødvendigvis at være mange. Det behøver ikke at være et helt setup. Men der skal ligesom være nogen, der kan være på jorden og være til stede lokalt på markedet.”

3:

Forbered dig og din virksomhed grundigt

”Det er vigtigt, at I kommer hurtigt op i volumen og har en god omsætning før det giver mening for jer og jeres virksomhed at tage springet til et nyt land. I vores tilfælde har der været tale om transport og lastbiler, der skal køres frem og tilbage, og her er det vigtigt, at man når en kritisk masse, før det giver mening.”

”Så en god måde er at tage god tid til at forberede dig. Når du så har fundet en model der virker, så skynd dig at vokse til et niveau der giver mening for din virksomhed, og så kan man slappe af derfra. Det kan være dyrt at vokse, hvis ikke man er etableret i markedet."

Faktaboks: Simple Feast

  • Simple Feast blev etableret i 2014, som en madlavnings-app i Danmark. I 2017 gik man over til måltidskasse-konceptet, som senere samme år blev lavet 100% plantebaseret.

 

  • Simple Feast ekspanderede til Sverige i sommeren 2018. Man har pt. kontor i Stockholm med en landeansvarlig, der plejer netværket med leverandører og lokale producenter i Sverige.

 

  • I Sverige dækker Simple Feast i øjeblikket Stockholm, Malmø og Gøteborg og en række kommuner udenfor disse byer.

 

  • Pt. produceres det meste af Simple Feasts mad i Danmark og transporteres til Sverige, men efter planen, vil man i fremtiden rykke produktionen til Sverige.

Audiovox tog springet over Øresund

Audiovox er på en mission, der handler om at hjælpe mod støjrelateret høretab. Et problem, der er stort i Danmark men naturligvis tilsvarende større på det svenske marked. 

 

Støttes af