Guide - når du skal opsige medarbejdere i Sverige

Seneste opdateret 24-02-2022
Står du overfor at skulle opsige en eller flere af dine medarbejdere i Sverige, er der en række regler og punkter, som du skal være opmærksom på.
Print

Denne guide er til arbejdsgivere, der står overfor at fyre eller opsige en medarbejder i Sverige.  

Er du selv som medarbejder blevet opsagt i Sverige? Så kan du læse mere via linket nedenfor.  

 

Læs mere om opsigelse i Sverige for medarbejdere

Læs mere for dig som er stoppet med at arbejde i Sverige

1.

Sæt dig ind i de gældende regler 

I Sverige er der fastsat regler for, hvilke rettigheder en arbejdsgiver har i forhold til at opsige en ansat i "Lagen om anställningsskydd" (LAS), som minder om den danske funktionærlov. LAS gælder for alle virksomheder med ansatte i Sverige.

 

Læs mere om "Lagen om anställningsskydd (LAS)

2.

Undersøg din virksomheds overenskomst (“kollektivavtal”)

Det er vigtigt at undersøge, om din virksomhed har en overenskomst for sine ansatte.  

En gældende overenskomst kan give mere fordelagtige opsigelsesregler til dine ansatte, som du som arbejdsgiver skal overholde.  

Typisk gælder en måneds opsigelsesperiode i Sverige, men alt afhængig af overenskomst og hvor længe medarbejderen har været ansat, kan det variere fra medarbejder til medarbejder. 

3.

Årsag til opsigelsen 

En opsigelse skal altid være skriftlig, og den skal være sagligt begrundet. Hvis lønmodtageren beder om det, skal arbejdsgiveren angive årsagen til opsigelsen. 

Typisk skelnes der mellem opsigelser af en medarbejder pga. enten personlige årsager eller arbejdsbrist, og reglerne adskiller sig baseret på opsigelsesgrunden.  

 

Læs mere om opsigelse af medarbejdere på verksamt.se

4.

Opsigelse grundet personlige årsager (“personliga skäl”)

Hvis medarbejderen har misligholdt sin kontrakt eller på andre måder opført sig på en måde, som har kunnet skade virksomheden, kan arbejdsgiveren vælge at opsige medarbejderen grundet personlige årsager. 

Det er op til arbejdsgiveren at bevise, at der findes saglig grund til opsigelsen af medarbejderen, hvis der er tale om en opsigelse pga. personlige årsager. 

 

Læs mere om opsigelse grundet personlige årsager

5.

Opsigelse grundet arbejdsbrist (“arbetsbrist”) 

En arbejdsgiver kan opsige en medarbejder grundet arbejdsbrist, hvis der eksempelvis er tale om omstruktureringer eller nedskæringer i virksomheden. En opsigelse grundet arbejdsbrist har altså ikke med den individuelle medarbejder at gøre, men er i stedet udelukkende grundet virksomheden.  

Hvis din virksomhed har en gældende overenskomst, er du som arbejdsgiver forpligtet til at meddele og forhandle med fagforeningen, inden du opsiger medarbejderen.   

 

Læs mere om opsigelse grundet arbejdsbrist

6.

Varsel af større opsigelser hos Arbetsförmedlingen

Hvis du som arbejdsgiver skal opsige mere end 5 medarbejdere i Sverige, skal du varsle Arbetsförmedlingen. Dette gælder også, hvis du står overfor at skulle opsige mindst 20 medarbejdere over en 90-dage lang periode.  

 

Læs mere om varsel af større opsigelser på arbetsformedlingen.se

7.

Få hjælp af en juridisk ekspert

Hvis du og din virksomhed står overfor at skulle opsige en eller flere medarbejdere, kan det være en god idé at få hjælp og rådgivning af en eller flere juridiske eksperter. 

Du kan eksempelvis stille spørgsmål og finde svar hos vores øresundseksperter om svenske forhold og regler.  

 

 

Stil dit spørgsmål til øresundseksperterne

Fandt du denne information relevant?

Vil du uddybe dit svar?

Tak for dit svar.

Johan Ragnar hjælper dig med GDPR, samt aftale- og selskabsret

Det kan ofte være svært at gennemskue tekniske love og regler, når man som ny virksomhed forsøger at etablere sig i et andet land. Øresundseksperten Johan Ragnar og hans kollegaer på Synch Advokat AB kan hjælpe dig og din virksomhed godt på vej med rådgivning og vejledning inden for tekniske, finansielle og økonomiske områder.

Ring endelig til os

Vores personale fra Skatteverket, Försäkringskassan Länstyrelsen og Arbetsförmedlingen sidder klar til at besvare dine spørgsmål.

Øresunddirekts telefonlinje er åben alle hverdage på telefonnummer: 040 - 17 64 00

Støttes af