Forsikringer for ansatte i Sverige

Seneste opdateret 11-02-2020
Når du ansætter en svensk medarbejder, skal du tegne en arbejdsskadeforsikring for den ansatte.
Print

Når din danske medarbejder bliver udsendt, gælder de danske forsikringer, hvis medarbejderen er socialt sikret i Danmark. Du bør kontakte dit eget forsikringsselskab for flere oplysninger. 

Der er tradition for, at man inden for blandt andet byggebranchen ansætter med udgangspunkt i overenskomster.

 

Arbejdsskadeloven

Den svenske arbejdsskadelov kræver, at du som arbejdsgiver har en arbejdsskadeforsikring, som dækker dine medarbejdere, hvis de skulle komme ud for en arbejdsulykke.

Forsikringen dækker blandt andet: 

  • Udgifter til behandling, træning og hjælpemidler
  • Erstatning for tab af erhvervsevne
  • Erstatning for varigt mén
  • Overgangsbeløb til efterlevende ved dødsfald
  • Erstatning for tab af familieforsøgere.


Mere information:
 Försäkringskassans vejledning for virksomheder:

 

Besøg Försäkringskassans artikel

Fandt du denne information relevant?

Kan du uddybe dit svar?

Tak for dit svar.

Når du skal rekruttere medarbejdere fra Sverige

Der er en række ting, man bør tage højde for, når man vil rekruttere en ny medarbejder fra Sverige.

Huskeliste til din svenske medarbejder

Se hvilke trin din nye svenske medarbejder skal igennem for at få udbetalt sin danske løn.

Vi kan hjælpe dig

Du kan få omkostningsfri hjælp med dine spørgsmål omkring at etablere eller drive business på tværs af Øresund.

Se nedenstående muligheder: