MakesYouLocal løfter webshops over sundet

MakesYouLocal er eksperter i at få webshops til at vokse, og de ved lige hvad, der skal til, når man bevæger sig ind på et nyt marked i et fremmed land. Det er vigtigt at kende til landets love og regler, men det er endnu vigtigere at kende til landets humor, stil og vaner.
Print

Søren Kjær Nielsen i Makesyoulocal, en af de tre partnere

MakesYouLocal hjælper e-handelsvirksomheder med at etablere sig og drive webshops i andre lande. Virksomheden blev etableret i 2010 i København og har i dag tre partnere Ingrid Riis Karlsen, Max Riis Christensen og Søren Kjær Nielsen. MakesYouLocal har nu omkring 25 medarbejdere og oplever stor efterspørgsel fra såvel store som små virksomheder, der gerne vil have hjælp til at drive deres webshop på den helt rigtige måde på den anden side af Sundet.

 

Brandet følger ikke med over Sundet

”Selvom vi er nabolande og på mange måder ligner hinanden, er der alligevel store forskelle, som man skal være opmærksom på, når man vil etablere sig på den anden side af Sundet,”  fortæller Søren Kjær Nielsen, som er partner hos MakesYouLocal. Han har et par ting, som han mener, fortjener særlig opmærksomhed – især hvis man gerne vil åbne en webshop i Sverige:

 

  • Blandt andet er der forskel på den måde, vi betaler på. I Danmark er man vant til altid at benytte kreditkort, når man handler online. Det forholder sig ikke på samme måde i Sverige. Derfor er du nødt til at tilbyde andre betalingsmetoder på din webshop, hvis du vil sælge på det svenske marked.
  • Det er ikke nok bare at oversætte sin website og så forvente, at alt er godt. Der er så mange små forskelle i måden, vi opfatter tingene på, fx hvad angår billeder, humor og lignende. Ting, der virker fint i Danmark, har måske ikke helt den samme effekt på de svenske kunder.
  • Man må ikke gå ud fra, at det brand, man har opbygget i Danmark, også er kendt på den anden side af Sundet og omvendt. Netop derfor virker de samme marketing tiltag heller ikke på et nyt marked.

 

”I begyndelsen fokuserede vi hos MakesYouLocal mest på at hjælpe virksomheder med selve etableringsfasen. Siden har vi fundet ud af, at  det faktisk først er, når man er etableret, at det virkelige arbejde begynder – det der afgør, om man bliver en succes eller en fiasko. Efter etableringen skal man nemlig i gang med at opbygge sit brand på ny, markedsføre sit produkt i de rigtige målgrupper samt identificere og overvåge konkurrenterne på det nye marked. Derfor har vi nu udvidet vores koncept, så vi kan hjælpe vores kunder hele vejen. Mange bliver overraskede over, at kunderne ikke kommer af sig selv, når man har etableret sig korrekt  med hensyn til regler og love i Sverige og allerede er kendt i Danmark. Men det kræver en ekstra indsats og nogle gange også tålmodighed. Det kan sagtens tage et par år, før man er nået op på samme niveau som på hjemmemarkedet,” siger Søren.

 

Oplagt at etablere sig i Sverige netop nu

På grund af de store afstande har man i Sverige benyttet postordre i langt højere grad end i Danmark. Derfor er Sverige også mindst lige så modent  et e-handelsmarked som Danmark og af den grund oplagt at forsøge sig på, hvis man ønsker at etablere eller allerede har en webshop.

”Man skal bare være klar over, at der også er større konkurrence på det svenske marked end på det danske. Alle vil gerne ind på det svenske marked, som er et langt større marked end det danske. Trods den større konkurrence vil jeg dog sige, at det fortsat er oplagt at etablere sig på det svenske marked, inden de helt store, internationale e-handelsvirksomheder som Amazon får øjnene op for Sverige,” fortæller Søren.

”Der er mange muligheder på det svenske marked, så det er oplagt for danske e-handelsvirksomheder at etablere sig i Sverige. Rent administrativt er det relativt nemt, for der er mange lighedspunkter mellem Danmark og Sverige, hvad angår administration, jura og den slags. Faktisk er det lettere i Sverige end i Danmark. Vi danskere har et forspring her i forhold til for eksempel tyskerne, der er vant til nogle helt andre regler og betingelser. De bliver meget overraskede, når de vil etablere sig i Norden,” fortæller Søren.


Fakta om MakesYouLocal

MakesYouLocal blev etableret i København i 2010 af Ingrid Riis Karlsen og Max Riis Christensen og i 2013 indtrådte Søren Kjær Nielsen som tredje partner. Virksomheden hjælper e-handelsvirksomheder med at etablere sig og drive forretning i udlandet blandt andet i de andre nordiske lande. MakesYouLocal har i dag ca. 25 medarbejdere (fastansatte og freelancere), der blandt andet bidrager til at gøre virksomheden flersproget og sikrer den årlige vækstrate på 40 pct. MakesYouLocal var finalist ved dette års Øresunddirekt Business Award.

MakesYouLocal

Fandt du denne information relevant?

Vil du uddybe dit svar?

Tak for dit svar.

For danske Lovemade er Sverige et hjemmemarked

Hovedkontoret ligger i København, men derudover har danske Lovemade valgt at satse fuldt ud på det svenske marked og derfor flyttet produktion, indkøb og markedsføring over Sundet. Selv mener de, at Lovemade skal opfattes som et Nordisk brand.

Støttes af