For danske Lovemade er Sverige et hjemmemarked

Hovedkontoret ligger i København, men derudover har danske Lovemade valgt at satse fuldt ud på det svenske marked og derfor flyttet produktion, indkøb og markedsføring over Sundet. Selv mener de, at Lovemade skal opfattes som et Nordisk brand.
Print

Silvia Wulff, grundlægger og CEO i Lovemade

Lovemade, der producerer højkvalitets babymad, etablerede sig oprindelig på det danske marked, men fik i 2014 øjnene op for mulighederne på det svenske marked, og tog springet over Sundet i 2015. Det er gået så godt, at brandet Lovemade, der i dag forhandles i 900 dagligvarebutikker i Sverige, opfattes som svensk.

 

Dobbelt så mange babyer i Sverige

”Valget af Sverige som hovedmarked er baseret på potentiale og kultur. Der fødes dobbelt så mange babyer pr. år i Sverige som i Danmark, og markedet er hele ti gange større, så hvorfor ikke kaste sig over det marked som det første, når nu produktionen også er i Sverige?” spørger Silvia Wulff, som er grundlægger og CEO i Lovemade. Silvia allierede sig oprindelig med den kendte danske kokkeduo Nikolai Kirk og Mikkel Maarbjerg, der står bag opskrifterne til baby-retterne. I dag er de to herre sammen med Silvia selv, Lovemades eneste danske forankring. Plus naturligvis det faktum at Lovemades hovedkontor ligger i København. Men derudover er alt andet svensk, for Silvia har valgt at lægge hele produktionen i Orkla Foods Sverige, bruge svenske råvarer som svensk kød og svensk kylling og udelukkende at arbejde sammen med svenske konsulenter om blandt andet design, salgsarbejde i butikkerne, markedsføring o.lign.

”Jeg ser Lovemade som et Nordisk brand og har kun haft en positiv oplevelse ved lanceringen på det svenske marked. Jeg har mødt utrolig mange imødekommende mennesker og ICA-kæden, som er den største i Sverige med en markedsandel på over 50 procent, valgte at lancere Lovemade bredt i alle deres fire kæder. De troede på konceptet, som passede godt ind i deres satsninger ”økologisk” og ”nærproduceret”. Produkterne blev udelukkende forhandlet hos ICA det første år, men er nu kommet ud i andre kæder også som blandt andet Coop Sverige.

”I min verden behøver man ikke nødvendigvis vælge sit hjemmemarked efter, hvor man selv er placeret. Det er vigtigt at se på potentialet, da det ofte er på det første marked, man skal bevise sig selv. Det har jeg lært på denne rejse. Men selvfølgelig er det også fordelagtigt, at afstanden over Sundet er overkommelig,” siger Silvia, som nu gør sig klar til de øvrige nordiske markeder, hvor hun håber på lige så stor opbakning.

 

Sproget ligner – og så alligevel ikke

Der er dog nogle forskelle på det danske og svenske marked, som Silvia synes, man bør være opmærksom på, når man vælger at etablere sig på den anden side af Sundet: 
• Det er ikke nødvendigt at være bosiddende i Sverige, men det er vigtigt med en lokal partner eller medarbejder. Lovemade indgik samarbejde med Sales Support, Sveriges største salgsorganisation som i dag varetager salg i butiksleddet.
• Sproget kan være en barriere. Selvom de to sprog ligner hinanden, er der små forskelle, som kan gøre det lidt svært i forhandlingssituationer. 
• Der er kulturelle forskelle, som man skal være opmærksom på. I Sverige køber man fx babymad i en længere periode, end man gør i Danmark. Derfor er det ikke bare en god idé men bydende nødvendigt at undersøge forholdende omkring netop dit produkt, inden du etablerer dig på den anden side af Sundet.

Generelt kunne Silvia godt tænke sig, at man som ny-starter kunne hente et starter-kit på nettet. Et kit med en check-liste over ting, man skal huske at gøre, adresser på organisationer, der kan hjælpe, links til instanser, man skal kontakte og den slags ting, man som ny er lidt famlende overfor. Lovemade og Silvia selv derimod er et helt andet sted i dag. Researchen er gjort, der er styr på administrationen, og Lovemade står allerede på hylderne i de svenske dagligvarebutikker. For Lovemade handler det nu om at vokse sig endnu større og blive introduceret på de andre nordiske markeder, derfor er Silvia nu på udkig efter en partner eller ny investor, der kan hjælpe med at få drømmen om de øvrige nordiske markeder til at gå i opfyldelse.


Fakta om Lovemade

Grundtanken bag Lovemades koncept er at levere højkvalitets babymad, der er sundt, økologisk og smager godt. Lovemade blev etableret i København af Silvia Wulff. I 2015 etablerede Lovemade sig i Sverige og produkterne forhandles i dag udelukkende på det svenske marked i store dagligvarekæder som blandt andre ICA, Bergendahls og Coop Sverige.

Lovemade

Fandt du denne information relevant?

Vil du uddybe dit svar?

Tak for dit svar.

Graduateland styrker sit produkt ved at krydse Øresund

Allerede få måneder efter Graduatelands opstart i Danmark i 2010 etablerede virksomheden sig på den anden side af Øresund. Markedet på den svenske side er mindst lige så stort som på den danske side, og reelt bliver produktet bedre jo flere lande, det dækker. 

Støttes af