Sådan fik Groupcare succes med eksport

Succes hjemme kan være svært at overføre til nye markeder ude. Groupcare fik hjælp til at springe ud i det, de har allerede fået fodfæste på ét skandinavisk marked og er klar til indtage det næste. Læs om deres rejse ud her og få administrerende direktør Lisbeth Bekkers bedste råd til, hvordan man bedst bruger hjælp undervejs.
Print

Lisbeth Bekker, CEO i Groupcare

Succes med nicheprodukt på hjemmemarkedet

Groupcare sælger blandt andet medlemsløsninger til foreninger og organisationer med komplekse medlemsstrukturer. De besluttede at forsøge sig med eksport af produktet Membercare, der er et såkaldt nicheprodukt, til medlemshåndtering for organisationer og foreninger. Med Membercare har Groupcare opbygget betydelig ekspertise inden for udvikling af databaser i forbindelse med medlemshåndtering på forskellige niveauer og databeskyttelse. For at høste det fulde udbytte, ønskede de at overføre erfaringerne til flere markeder.

"Vi har brugt mange ressourcer på at udvikle et stærkt produkt, som ingen konkurrenter for alvor matcher, fordi vi har specialiseret os. Vores produkt er niche og et enkelt nationalt marked giver derfor ikke nok volumen. Så for at høste det fulde potentiale var næste skridt for os at gå i gang med eksport.”

Lisbeth Bekker, direktør i Groupcare

 

Godt i gang med eksport

Lisbeth Bekker tilmeldte sig Væksthusets eksportfremmeprogram, der hjalp virksomheder godt i gang med eksport. Virksomhederne fik et forløb, hvor de med workshops, netværk og møder med eksportspecialister fik indsigt i, hvad det kræves at gå i gang og, hvordan de bedst gør virksomheden klar til eksport.

”Vi har fået fat i det svenske marked og har foreløbig indgået en stor aftale. Væksthusets program gav os det sidste skub til at komme i gang og vi udarbejdede selv en meget detaljeret plan for, hvordan ambassaden i Stockholm kunne hjælpe med kontakter og netværk. De hjalp med at få hul igennem, vi fulgte selv op og fik møder i stand.”

Lisbeth Bekker, direktør i Groupcare

 

Fem råd til, hvordan du kan bruge de danske repræsentationer i udlandet

Ifølge Lisbeth Bekker, kan de danske repræsentationer i udlandet være til stor hjælp når man starter op med eksport, men det kræver, at man bruger dem rigtigt og selv investerer mange ressourcer i at afdække markedet og være med i processen. Her får du Lisbeths bedste råd til, hvordan man som virksomhed bedst griber samarbejdet an:

  1. Forbered jer grundigt: Gå så tæt på som muligt. I Groupcare har vi på personniveau identificeret de vigtigste beslutningstagere. Det har betydet at vi har fået en langt mere frugtbar dialog fra starten og vejen til at lukke kontrakterne i sidste ende er blevet kortere end de nok ellers ville have været.

  2. Hav ikke kun salg som mål: Udover selvfølgelig at sælge mere, hvilken strategisk betydning skal markedet have for virksomheden. Vi har investeret mange ressourcer i eksportindsatsen, men udover øget salg, har det været et mål, at indtræden på det svenske marked også vigtigt for vores forretningsudvikling og er med til at gøre os klar til næste skridt, som er det norske marked.

  3. Et godt produkt er ikke nok! Det er svært at bryde igennem til et nyt marked, forvent hård konkurrence. Det er derfor ikke nok ”bare” at tilbyde et godt produkt. I skal finde jeres berettigelse på markedet. Afdæk og sæt ord på, hvad der er det særlige ved det i tilbyder i forhold til hvad, der kendetegner markedet.

  4. Brug de offentlige aktører rigtigt! Man skal gøre sigklart, hvilken leverance man kan forvente af eksempel ambassader og handelskontorer. I Groupcare har vi fået rigtigt god hjælp til at få åbnet døre. Men det er altafgørende, at arbejdet ikke overlades 100% andre. Det er stadig virksomheden, som har den ekspertviden, der eksempelvis skal bruges til at identificere de rigtige personer og netværk.  

Groupcare har succes i Sverige og er nu ved at være klar til næste rul, som blandt andet består af planer for, hvordan gryden holdes i kog hos de potentielle kunder, hvor der endnu ikke ligger en underskrevet kontrakt og så er de i gang med eksport til yderligere et skandinavisk marked.

 

Fakta om Groupcare

Groupcare blev etableret i 1999 og har siden fået solidt fodfæste på det danske marked for skræddersyede medlemsløsninger med deres produkt Membercare. Det særlige ved Membercare er at det kan håndtere komplekse medlemsstrukturer samtidig med, at gældende krav til databeskyttelse og fortrolighed overholdelses. Lisbeth Bekker er administrerende direktør og har været primus motor i eksportindsatsen. 

Groupcare

Fandt du denne information relevant?

Vil du uddybe dit svar?

Tak for dit svar.

GoBoat spreder sejlerglæde på begge sider af sundet

GoBoat sejler med både turister og lokale på begge sider af Sundet. Målet er at give folk en god, tryg og hyggelig sejloplevelse på vandet sammen med venner – og måske endda give dem lyst til selv at blive sejlere.

Støttes af