Flere tredjelandsstatsborgere mangler svensk arbejdstilladelse Læs mere om arbejdstilladelse i Sverige

Bonzer så mulighed for digital vækst i Sverige

Det danskopstartede digitale konsulentbureau Bonzer lever normalt af at skabe digital vækst for andre virksomheder. Samtidig har Bonzer dog også selv oplevet vokseværk de seneste år. I 2021 tog man første skridt på vejen mod en internationalisering af virksomheden ved at åbne kontor i Sverige. Hør mere om tankerne bag Bonzers svenske ekspansion og få gode råd til at lykkes på det svenske marked.
Print

Karolina Thor er Partner og Director for Market Development i Bonzer og har stået i spidsen for virksomhedens svenske ekspansion. Foto: Joel Jonsson

Bonzer startede som en klassisk start-up-drøm, da founder og CEO Ulrich Svarrer i 2017 sad på en kaffebar i København og fik en idé. Sammen med et par venner besluttede han sig for at starte et digitalt SEO-bureau. Sidenhen er det gået hurtigt for Bonzer, som i dag hjælper en bred portefølje af både store og små virksomheder i hele Norden med at lykkes med deres digitale forretning. 

”Bonzer er en SEO-konsulentvirksomhed, der specialiserer sig i at hjælpe virksomheder med søgemaskineoptimering af deres hjemmesider. Det indebærer alt fra strategisk SEO-eksekvering og rådgivning, produktion af tekstindhold og visuelt indhold og håndtering af tekniske SEO-udfordringer til nøje planlagte linkbuildingindsatser. Vi går ned i alle elementer af, hvad god SEO bør indeholde.” fortæller Karolina Thor, Director of Market Development og Partner i Bonzer.

Sverige første skridt mod internationalisering

Bonzers udvikling kulminerede i 2021, hvor man valgte at ekspandere til både Sverige og Norge, for at kunne omfavne en stigende efterspørgsel for et samlet nordisk marked. 

”Vi startede med at bygge et slags proof of concept op via kunder og projekter i Sverige fra Danmark, hvor vi hurtigt så tegn på efterspørgsel på vores produkt.” forklarer Karolina, som selv blev ansat i forbindelse med, at Bonzer begyndte at satse mere på det svenske marked. Efter at være tilkoblet en række af virksomhedens kunder, der også opererede i Sverige, blev Karolina sat i spidsen for Bonzers svenske ekspansion, som i februar 2021 førte til åbningen af deres svenske kontor i Stockholm.

”Sverige har været et naturligt første skridt mod et mere internationalt marked og en internationalisering af Bonzer. Sverige er rent geografisk og størrelsesmæssigt et ekstremt attraktivt marked, som også i vores branche er større end Danmark. Derudover findes der ekstremt mange synergieffekter mellem Danmark og Sverige.”

Karolina Thor, Director of Market Development og Partner i Bonzer

”Så Sverige er derfor ofte et naturligt skridt for mange danske virksomheder, som gerne vil gå internationalt – og det var det også for os.” fortæller Karolina om strategien bag etableringen i Sverige. 

God modtagelse fra eftertænksomme svenskere

Selvom Sverige fremstod som et naturligt valg for Bonzer, krævede en ekspansion stadig et vidst forarbejde forinden. For Bonzer betød dette grundig research og analyse af det svenske marked for at få en forståelse for konkurrencelandskabet, arbejdsmarkedet, lønningsniveau, priser mm. 

Dette har været med til at sikre rammerne for en succesfuld svensk etablering.

 

”Vi er blevet super godt modtaget i Sverige som dansk virksomhed. Og der findes dele af den danske businesskultur, som jeg tror mange i Sverige finder opfriskende. Det går lidt hurtigere med eksempelvis beslutninger osv.” fortæller Karolina og peger her på en typisk fordom om dansk vs. svensk forretningskultur:

”Når det kommer til juradelen med at oprette en virksomhed, tager det generelt en smule længere tid i Sverige end i Danmark. Så det er en god idé at starte med skattetilmelding, registrering osv. i god tid og få styr på hele den lavpraktiske del bag at oprette virksomheden.” lyder rådet fra Karolina

”Man ser det også i beslutningsprocesser omkring kunder og samarbejdspartnere. Man er mere eftertænksom på den anden side af sundet. Man tager flere beslutninger kollektivt, hvilket gør, at ting tager lidt længere tid.” forklarer Karolina, som påpeger, at tilgangen internt i Bonzer har været at omfavne og tale åbent om de forskellige kulturelle forskelle, der nu engang eksisterer mellem Sverige og Danmark.   

 

Og selv om der potentielt kan være udfordringer i at etablere sig i et nyt land, så anbefaler Karolina, at andre danske virksomheder følger efter Bonzer og udnytter potentialet på det svenske marked:

”Generelt ja, helt sikkert! Det er selvfølgelig afhængigt af, hvilken virksomhed man er, og hvor man står ift. sin stabilitet i virksomheden. Men som dansk virksomhed er Sverige altid et godt første skridt på vejen mod en internationalisering. Sverige er på mange måder et meget interessant marked for danske virksomheder.” 

Tre gode tips - For dig der vil etablere dig i Sverige

- fra Karolina Thor, Director of Market Development og Partner i Bonzer

1:

Forbered dig på, at ting tager tid

Mit første råd er at være opmærksom på, at ting tager tid. Så start med at opret dit selskab og registrer dig til skat hos de svenske myndigheder i god tid. Der findes rigtig mange synergier mellem Danmark og Sverige, men det er stadig to forskellige lande. Arbejdsgiverafgiften er eksempelvis noget helt andet i Sverige end i Danmark. Derfor er det vigtigt at være klar over forskellene mellem landene, og at det kan tage noget tid. Der findes rigtig meget pre-research, som man kan gøre, og det er desuden en god idé at tage hjælp af eksperter på området. 

2:

Tag hjælp af en lokal

Mit andet råd taler måske lidt til min egen fordel, men det er vigtigt at have en lokal person på sit team. Det er måske ikke strengt nødvendigt, men det kommer med rigtig mange fordele og gør ting mindre komplicerede på mange måder. Man får bl.a. en person med god kulturel feeling og som har kendskab til det svenske arbejdsmarked, som kan læse igennem svenske tekster, forklare hvordan ting opfattes i Sverige, hvad er en god office-location i Sverige, hvad er forventningerne til løn osv. Hele den del er ekstremt fordelagtigt at have kendskab til. For ikke at nævne de mange små praktiske ting, som en lokal også har kendskab til.

3:

Forbered din virksomhed: Ekspansion kræver ressourcer

Mit tredje råd har at gøre med den allerede eksisterende virksomhed. Man skal nemlig huske, at en ekspansion ikke kun er ensbetydende med, at du tilføjer endnu en virksomhed. Det betyder jo også - afhængig af din organisationsstruktur – at dit danske hovedkontor nu skal kunne operere i to lande. Man skal altså eksempelvis have styr på økonomi og finans i to lande. Dette kræver en forståelse for, hvordan det påvirker virksomheden rent ressourcemæssigt. 

Man skal være forberedt på, at ekspansionen påvirker mere end kun den person, som udfører ekspansionsarbejdet. Det gør jo, at man som lokal virksomhed bliver lidt mere international. Eksempelvis kan det være, at man skifter hele sit corporate language til engelsk. Så der kommer mange forandringer, som man skal være klar på.

Faktaboks: Bonzer

  • Bonzer er et danskopstartet konsulentbureau, der hjælper andre virksomheder med at skabe organisk vækst online.

 

  • Virksomheden specialiserer sig først og fremmest i søgemaskineoptimering (SEO), som er en metode til at sikre topplaceringer på digitale søgemaskiner, såsom Google.

 

  • Bonzer blev grundlagt i 2017 af CEO Ulrich Svarrer. I dag tæller virksomheden 65 ansatte medarbejdere fordelt på kontorer i København, Oslo og Stockholm.

 

Læs mere om Bonzer

StoryHunts digitale fortællinger er nået til Sverige

Danske StoryHunts interaktive podcasts er kommet til Sverige, bl.a. via en aftale med verdens største e-sports-organisation. Læs historien om, hvordan man som dansk start-up tager turen over sundet til Sverige.

Støttes af