Øresundseksperten Helena Olenmark Malmström – med spidskompetencer inden for etablering af virksomhed i Sverige

Når en dansk virksomhed vil etablere sig på det svenske marked, opstår der ofte spørgsmål om, hvilke regler og betingelser der gælder i Sverige. Hvordan skal en ansættelseskontrakt formuleres, hvilke forhandlingsforpligtelser har virksomheden, og hvilken virksomhedstype passer sig bedst til virksomheden? Helena Olenmark Malmström har styr på reglerne og den gældende lovgivning og kan hjælpe din virksomhed på vej. Helena

Helena Olenmark Malmström har siden februar 2017 været en del af Øresundseksperterne, der svarer på spørgsmål om at drive virksomhed på den anden side af Øresund. Helena er en erfaren advokat med primært fokus på arbejdsret, selskabsret og forretningsret. Hun er partner i advokatfirmaet Trägårdh og har arbejdet som jurist siden 2008, heraf de seneste seks år som advokat.

Danske virksomheder, der ønsker at etablere sig på den svenske side, starter ofte med at ansætte fx en svensk konsulent eller en svensk sælger. I den proces opstår en del spørgsmål, idet ansættelsesreglerne er anderledes i Sverige end i Danmark. Helena fortæller, at hun modtager mange spørgsmål om, hvordan virksomhedens kontrakter skal udformes, hvilken lovgivning, der findes, og hvordan virksomheden skal registreres. Desuden modtager Helena også spørgsmål om, hvordan virksomheden skal betale arbejdsgiverafgift, og hvordan det svenske retssystem er i forhold til det danske.

Hun oplever, at de danske virksomheder kan have svært ved at sætte sig ind i reglerne, som gælder i Sverige. ”Selvom vi er naboer, er der forskellige systemer, og det føles altid fremmed at sætte sig ind i nyt retssystem.” For at gennemføre en sikker etablering i Sverige anbefaler Helena at kontakte både en revisor og en advokat. De kan hjælpe virksomheden godt fra start og sammen etablere i et langsigtet samarbejde. Ifølge Helena kan en revisor og en advokat bistå med at forebygge udfordringer, før de opstår. Desuden kan de fungere som sparringspartnere, der kender virksomhedens styrker og svagheder.

Selvom Danmark og Sverige ser ud til at være lige på mange parametre, adskiller regler og tilgange sig på flere områder. Dette kan øge kompleksiteten og dermed øge behovet for ekstern rådgivning, vurderer Helena. Manglende kendskab til reglerne kan føre til unødvendige konsekvenser og omkostninger. Helena understreger, at det i sidste ende kan koste danske virksomheder dyrt, hvis aftaler og kontrakter eller betaling af skat og andre afgifter ikke er i overensstemmelse med loven. 

Helenas typiske kunder er små og mellemstore virksomheder, der ønsker at etablere sig i Sverige. Hun hjælper virksomhederne til at lykkes med at drive forretning i Sverige, men hun hjælper selvfølgelig også større virksomheder, der har behov for svar på komplekse spørgsmål.

Hvis du har spørgsmål til Helena om at drive virksomhed over Øresund, er du velkommen til at benytte Øresundseksperternes spørgeformular.