Øresundseksperten Andrée Brendheden – styr på virksomheders medarbejderansvar

De danske og svenske pensions- og forsikringssystemer adskiller sig på flere måder. Skal din virksomhed etablere sig i Sverige eller ansætte svenske medarbejdere? Andrée Brendheden kan hjælpe dig med dine spørgsmål om dit ansvar som arbejdsgiver i Sverige.Andrée Brendheden

Andrée Brendheden arbejder som forsikringsrådgiver hos Vågen Försäkringsbyrå i Sverige. Vågen Försäkringsbyrå har over 30 års erfaring i pensionsbranchen og har samarbejdsaftaler med stort set alle svenske forsikringsselskaber. De har specialiseret sig i blandt andet pensions- og forsikringsforholdene i Sverige og Danmark. Et af Andrées fokusområder er virksomhedens ansvar og pligter over for sine medarbejdere, og derfor er han i stand til at rådgive danske virksomheder med medarbejdere i Sverige

I dag modtager Andrée hyppigt spørgsmål fra danske virksomheder. Virksomhederne har mange overvejelser vedrørende forsikringsdækning og hvilke erhvervspensioner, en svensk arbejdsgiver normalt tilbyder sine medarbejdere. Andrée giver råd om både gældende vilkår og betingelser, men også om kutyme og generelle råd om det svenske arbejdsmarked. ”Danske virksomheder kan få brug for råd, når de kommer ind på det svenske marked, hvilket er forståeligt, da pension og forsikring er anderledes i Sverige end Danmark,” siger Andrée.

Andrée fortæller, at ”de danske regler ofte betyder, at medarbejderen er med til at finansiere en del af sin tillægspension, hvor de svenske arbejdsgivere dækker en større andel. Desuden betyder de svenske regler, at arbejdsgiverbidrag i Sverige er betydeligt højere end i Danmark.”

Derudover forklarer Andrée, at de svenske arbejdsgivere i flere tilfælde har et større medarbejderansvar end i Danmark - ved sygdom er arbejdsgiverens erstatningsansvar fx højere i Sverige end i Danmark. 

Andrée oplever, at mange danske virksomheder ikke har sat sig godt ind i, hvilke regler, udgifter, gebyrer og andre omkostninger, som gælder i Sverige. Reglerne er forskellige i Danmark og Sverige. Han anbefaler, at du som iværksætter stiller spørgsmål, før du ansætter eller flytter medarbejdere over Øresund. Det kan koste dyrt for virksomheden, hvis du har overset en regel.  

Manglende kendskab til reglerne kan indebære flere risici:

”En risiko er, at medarbejderne ikke har den forsikringsdækning, som de troede. Der er også den risiko, at du som arbejdsgiver nemt kan overse, at fx en kollektiv overenskomst ikke giver meget forhandlingsplads til alternative løsninger,” påpeger Andrée.

André opfordrer derfor virksomheder til at huske at stille spørgsmål, og han mener, at det er bedre at stille for mange end for få. ”Der findes ingen dumme spørgsmål,” når virksomheder skal finde en løsning for pension og forsikring, for det kan være komplekst. Det kan være svært nok i sit hjemland, så det kan være endnu vanskeligere for virksomheder at orientere sig i et andet lands system. I takt med at der bliver ansat flere medarbejdere fra lande uden for hjemlandet, øges også arbejdsgiverens kendskab og informationskravet.

Hvis du har spørgsmål om pension og forsikring, er du velkommen til at stille spørgsmål til Andrée via Øresundseksperternes spørgeformular.